Inleiding
Als leerkracht in het basisonderwijs zie ik veel projecten op het gebied van educatieve vormgeving langskomen. Jaarlijks doen we met de school mee aan een gezamenlijk project. De projecten zijn wisselend geënt op drama, beeldende vormgeving, muziek, dans etc. De disciplines wisselen we af. Vanuit die wetenschap en met een huis vol materiaal kwam ik op het idee zelf een tentoonstelling voor deze leeftijdsgroep te ontwikkelen. Het werd de 'schilderijenkist'. Deze kist is gevuld en beschilderd met mijn eigen schilderijen. Met de kist en de inhoud kan een aansprekende tentoonstelling worden gemaakt voor alle groepen van de basisschool. In de handleiding vindt u verder een introductieles, kijkwijzers voor de tentoonstelling, lessen en lesideeën voor een passende handvaardigheid/tekenles.
De lessen zijn gedeeltelijk aangepast op 3 niveaus: onder-, midden- en bovenbouw.
Verantwoording
In de kerndoelen basisonderwijs 2006 staat de volgende omschrijving:
Door middel van een kunstzinnige oriëntatie maken kinderen kennis met kunstzinnige en culturele aspecten in hun leefwereld. Het gaat bij dit domein om kennismaking met dié aspecten van cultureel erfgoed waarmee mensen in de loop van de tijd vorm en betekenis hebben gegeven aan hun bestaan. Het gaat bij kunstzinnige oriëntatie ook om het verwerven van enige kennis van de hedendaagse kunstzinnige en culturele diversiteit. Dit vindt zowel op school plaats, als via regelmatige interactie met de (buiten)wereld. Kinderen leren zich aan de hand van kunstzinnige oriëntatie open te stellen: ze kijken naar schilderijen en beelden, ze luisteren naar muziek, ze genieten van taal en beweging. Kunstzinnige oriëntatie is er ook op gericht bij te dragen aan de waardering van leerlingen voor culturele en kunstzinnige uitingen in hun leefomgeving. Ze leren daarnaast zichzelf te uiten met aan het kunstzinnige domein ontleende middelen:
- ze leren de beeldende mogelijkheden van diverse materialen onderzoeken aan de hand van de aspecten kleur, vorm, ruimte, textuur en compositie;
- ze maken tekeningen en ruimtelijke werkstukken;
- ze leren liedjes en leren ritme-instrumenten te gebruiken als ondersteuning bij het zingen;
- ze spelen en bewegen.
Een project als de 'schilderijenkist' kan een prima bijdrage leveren aan het voldoen aan de kerndoelen.
Doelen van het project
- Leerlingen ontvankelijk maken voor kunst door samen met hen naar de kunstwerken te kijken.
- Leerlingen actief laten waarnemen en leren kijken.
- Leerlingen prikkelen zelf materialen en technieken toe te passen in hun werk.
- Leerlingen hun eigen mening leren formuleren.
- Leerlingen leren reageren op leren praten over kunstwerken aan de hand van de kijkwijzer.
- Leerlingen leren praten met elkaar over kunstwerken.
- Leerlingen zelf beeldend laten werken.